Tekst en fotografie: Anton Schiere Zo blijkt Ronald van Oijen sinds een jaar de trotse eigenaar van een woonark in Amsterdam en hij is nu op zoek naar een sloep om op de grachten te varen. Beroepsmatig zit hij in de groene energie business. Maar buiten dat, wil hij graag een elektrisch varende boot. Hij heeft op diverse grachtentochtjes bij vrienden al het verschil gemerkt tussen diesel- en E-varen en is van dit laatste best wel gecharmeerd. Zijn gesprekspartner, diept al luisterend uit zijn short z’n portefeuille op en pakt er een visitekaartje uit. Terwijl Ronald nog aan het uitleggen is, dat elektrisch varen veel plezieriger is, omdat je dan geen motorgedreun in de boot hebt en hij daarom zo’n stille boot wil hebben, wordt langzaam het kaartje, tussen de borden met pasta door, richting Ronald geschoven. “Dat komt dan goed uit,” zegt Wouter van Heeren “want wij zijn bouwers van zulke stille boten.” Het werd even stil aan die tafel. iPhones werden erbij gepakt, de pasta werd daarna wel koud. E -VAREN AANS TEKELIJK Terug in Nederland kwam het plan een e-sloep te gaan kopen in een stroomversnelling. Om wat gefundeerder te kunnen oordelen werden verschillende e-sloepen gehuurd. Natuurlijk doe je dat met wat vrienden, want varen wordt leuker als het samen doet. Het plezier van varen met een e-sloep bleek heel aanstekelijk. Zo werd ook in Heeg een dag proefgevaren met de ElektroSloep 600. Die belandde al gauw boven aan de shortlist, omdat de boot vrijwel naadloos aansloot op het inmiddels met de vrienden opgestelde pakket van eisen: Inmiddels was er dankzij al dat proefvaren al besloten, dat niet Ronald alleen de boot zou kopen, maar dat ze het met drie stellen gezamenlijk zouden doen. Het plezier van varen met zo’n e-sloep bleek dus wel heel aanstekelijk. CUS TOM BUI LT Met de werf in Heeg groeide het contact verder uit. Eén van de andere partners in dit HET PAKKET VAN EISEN: • Elektrisch en volledig stil varen stonden daarbij logischerwijze bovenaan • Een actieradius van minstens acht uur bij een redelijke snelheid • Volledig onderhoudsvrij • Geen gezeur met dekzeilen, gewoon de boot zo kunnen laten liggen • Makkelijk schoon te kunnen maken, liefst met een hogedrukspuit • Volledige onbelemmerde ruimte, dus geen stuurstand of motorkist midden in de boot • En een riant zonnedek voor de kinderen aanstaande communale vaargenot, bleek Wouter uit een ver verleden zelfs te kennen. Maar wat echt bijdroeg was wel, dat ze bij De Stille Boot op cliëntwensen bleken in te kunnen spelen. Los van een gezonde dosis commerciële souplesse, heeft dit vooral te maken met het achterliggende bouwproces. De ElektroSloep 600 wordt in aluminium gebouwd vanuit een op de computer getekend CNC freespakket. Dit geeft de vrijheid, binnen bepaalde begrenzingen, wijzigingen aan te brengen. Zo werd er voor gekozen in het interieur het voordek te verlagen, wat in de boot een meer omsloten gevoel geeft. Uit de ervaringen met andere boten werd het aanbrengen van beugels op het gangboord overgenomen om zo het zitcomfort te verbeteren. ONGEHOORD ST ILLE MOTOR De grootste plus van de ElektroSloep bleek echter de Torque-Jet ringmotor. Steeds vaker zien wij dat gekozen wordt, tot en met vijftien meter lange rondvaartboten, voor het in het roerblad opnemen van een zogenaamde POD motor. Daarmee combiVarend vlakbij de RAI met de achterzijde van de huizen aan de Herman Heijermansweg neer je de stuurvoordelen van een outboard met die van een roer. In Amsterdam, drijft veel plastic in het water. Een enkel klapje terugslaan blijkt al voldoende om als er wat in de prOpeller/ motor komt het er weer uit te krijgen. De Torque-Jet ringmotor maakt gebruik van de thans meest geavanceerde en efficiënte z.g. synchrone e-motor techniek, waarbij wij aan boord van deze DSB ElektroSloep 600 de motor niet hebben gehoord. De ringmotor heeft maar een diameter van zeventien centimeter. Energetisch biedt de ringmotor als voordeel, dat er niet een hele torpedo door het water hoeft te gaan, terwijl de ring zelf al voor voldoende roereffect zorgt. Als de ring als zogenaamde straalbuis is vormgegeven, wordt er een efficiency verbetering behaald tot wel 20%. Die vertaalt zich in een navenant ver32 | God e v a e r t 5/6 | December 201 2 Pagina 31

Pagina 33

Scoor meer met een online shop in uw PDF's. Velen gingen u voor en publiceerden onderwijsmagazines online.

Godevaert december 2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication