Sloep onder de Godevaert’s impressie van de Barracuda weekend Op een aangename nazomerdag beoordelen we op een rustig plekje in de haven van Enkhuizen de Barracuda wat in het Nederlands ‘grote zeesnoek’ betekent. Nu is deze Barracuda geen vis, maar een strak gebouwde 7,5 meter lange retro cruiser met een aantal bijzondere eigenschappen. HET CONCEP T: In het hele sloepen- en tendersegment was er volgens de bedenkers nog een gat te vullen. Deze fraaie weekend retro-tender maakt gebruik van een buitenboordmotor en is daardoor zeer flexibel in zijn motorisering. Het ontwerp is uitgesproken eigenzinnig, de Barracuda heeft goede vaareigenschappen en wordt tegen een redelijke prijs aangeboden. EX TERI EUR: We bekijken eerst maar eens enkele van de bijzondere constructies. De Bijlboeg, de bijzonder gebogen lijnen van boeg naar achterschip, en de lange achterplecht doen allebei denken aan de klassieke speedbootlijn van de jaren vijftig. En ook de ogenschijnlijk naar voren aflopende voorplecht maakt de Barracuda bepaald geen alledaagse verschijning. HET INTERI EUR: Het interieur is eenvoudig maar biedt voldoende mogelijkheden om er met de Barracuda een weekendje op uit te trekken. Onder het voordek kunnen twee personen makkelijk een slaapplaatsje vinden. Het is eenvoudig, maar functioneel ingericht. Opbergruimte, leeslampjes en toilet, er is genoeg om een nachtje aan boord te blijven slapen. De zelflozende kuip is ook praktisch. Omdat er geen motor in de kuip staat is er voldoende ruimte. Trapjes aan bakboord en stuurboord maken het aan- en van boord gaan eenvoudig. De rondzit achter in de kuip kan worden omgebouwd tot een zonnebed. En als het echt moet, kunnen ook hier nog twee mensen slapen TECHNI EK: De lange achterplecht is er niet alleen voor het retro uiterlijk, maar vooral om een eis van de bouwers in te willigen. Er moet namelijk een buitenboordmotor onder geplaatst kunnen worden en ook nog eens twee brandstof tanks van elk 70 liter. Van buitenaf wijst niets op de aanwezigheid van de buitenboordmotor. Dat is een voordeel, alleen al omdat het dievengilde minder snel op het idee zal komen de achterspiegel er uit te zagen. Het gelamineerde houten frame van 18 mm dikke en 15 centimeter hoge watervaste okumee multiplex spanten en stringers maakt de constructie van deze cruiser bijzonder stijf en sterk. De elektra en de slangen van de hydraulische besturing zijn slim weggewerkt in pijpen die aan beide zijden onder het gangboord lopen. Niet alleen een goede en fraaie oplossing, maar naderhand makkelijk om eventueel extra bedrading op een goede wijze bij te kunnen leggen. Al het dekbeslag is gefundeerd met aluminium schetsplaten. In de boeg is een aluminium strip in gelamineerd die het bevestigen van een sleepoog voor het traileren mogelijk maakt. Al met al is het duidelijk dat de constructie van het geheel wel klopt. De uiterst flexibele motorisering maakt een keuze mogelijk in een range van 10pk tot 115pk. En met de kleinste variant is al een vaarsnelheid van 14 km/h mogelijk. De keuze voor buitenboordmotoren zorgt voor een extreem laag geluidsniveau. Zelfs in deze niet geïsoleerde motorruimte. VAAREIGENSCHAPPEN: De vraag die zich opwerpt is hoe dat nu vaart. Tjonge, wat zijn die moderne Yamaha’s toch stil en trillingsvrij. De 115pk motor op dit eerste bouwnummer doet het wel degelijk, maar je moet erg goed luisteren om dat te horen! Dus trossen los en varen. Het sturen met een buitenboordmotor is altijd Voordelen buitenboordmotor op een rijtje: De voordelen van een buitenboordmotor zijn legio. Als je bijvoorbeeld geen vaarbewijs bezit kun je met de 10 pk gaan varen zonder in overtreding te zijn. Je maximum snelheid is dan 14 km. per uur. Maar als je later je vaarbewijs haalt en je de motor inruilt voor een zwaardere kun je doorgroeien van toerboot naar sportboot. Een buitenboordmotor kan vanwege de kosten ook interessant zijn. Een kleine motor is natuurlijk goedkoper dan een grotere. En als je toch alleen binnenwateren bevaart mag je lang niet overal snel varen. Daarentegen is de boot prima geschikt om snel te varen en met de 115 pk doet hij dat ook! 14 | God e v a e r t 5/6 | December 201 2 Pagina 13

Pagina 15

Heeft u een magazine, nxtbook of digitale publicaties? Gebruik Online Touch: reclamefolder digitaliseren.

Godevaert december 2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication