van de laatste schitterende dagen van oktober de haven van Muiden uit. Als we buiten de pieren zijn start Paul de diesel. Die is eigenlijk ook best wel stil. Dat komt omdat de motor niet in een kist midden in de kuip staat, maar achter je onder de bank. Om de diesel op temperatuur te laten komen varen we eerst op zo’n tweeduizend rpm. Het waait flink, we varen half op de wind. Pampus gebruiken we om foto’s te maken. Daarna stuiven we door richting Volendam. Op het dashboard geen 26 meters en klokjes en een losse kaartplotter, maar één beeldscherm waarop dankzij Yacht Control alles aflees- en (via touchscreen) bedienbaar is. Een oplossing, die fraai oogt en handzaam is in het gebruik. Ondanks het feit dat er wel een hele PC voor aan boord komt, pakt het, door de eenvoud van inbouwen, niet veel duurder uit, al is wel een omgeving vereist waar alle systemen en sensoren op Can-bus niveau communiceren. Dat kan op deze Beaver met de Vetus VF5.250 E en de elektrische aandrijving van Mastervolt. Alles over toerentallen, brandstof en watertanks, batterijstatus, laadstroom of opgenomen vermogen is op het beeldscherm te volgen. Tot en met de touch button om het luik van de motorkamer te openen. Met de joystick van BellMarine voor geïntegreerde bediening van boeg-, hekschroef- en E-motor gaat de boot in de richting waarin je de stick beweegt. Als we Volendam zien moeten we, vanwege de dijk die Marken met de vaste wal verbindt dat eiland eerst nog ronden. En dan zegt Paul: “Hard varen, ’t is eigenlijk maar even leuk.” Wat ons betreft is het op deze Beaver beslist geen straf. Het laatste stuk koersen wij zowat voor de wind op de haven van Volendam af. In de zonovergoten haven is er plek genoeg. Terwijl de dames naar één van de vele viswinkels gaan, laat Paul ons de machinekamer zien. De compact gebouwde vijf cilinder met turbo ligt onder de achterbank van de kuip. Eén zwart stalen frame is de fundatie voor beide motoren en heeft ook het stuwdruklager in zich. Direct achter de elektrisch bediende keerkoppeling en de homokineet op de schroefas een drietal poelies voor de overbrenging van de elektromotor. Als de diesel in z’n vrij staat drijft de E-motor de as aan, maar als de diesel wordt gebruikt, draait de E-motor mee en laadt de batterijen op. De motorcontroller bewaakt dat de batterijen niet ‘overladen’ worden. Om de boot licht te houden is gekozen voor Lithium. De dik zeventien kWh is genoeg voor een middag varen met snelheden rond de tien km/u. Vaar je rustiger kun je een hele dag vooruit. December 201 2 | God e v a e r t 5/6 | 21 Pagina 20

Pagina 22

Voor sportbladen, online lesboeken en gidsen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw archief.

Godevaert december 2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication