Hybride varen biedt de stilte van elektrisch varen, met de zekerheid van een dieselmotor Varen met een hybride aangedreven sloep komt steeds meer in de belangstelling. Na de successen in de auto-industrie kan hybride op het water niet achterblijven. Dankzij de elektromotor verlopen vaartochtjes geruisloos. Het is een geruststellend gevoel dat als de accu leeg raakt, je kan overschakelen op de verbrandingsmotor. Je accu’s kunnen tijdens het varen weer opladen. Mocht je thuiskomen met een lege accu, dan kan de stekker in het stopcontact gestoken worden. De oplader zorgt er dan voor dat de accu de volgende dag weer klaar voor gebruik is. Volgens Henk Jan Kok van Scheepsbouw Achterbos Theo Kok in Vinkeveen zitten er veel voordelen aan het hybride varen. Moeiteloos somt hij ze op: “Je bespaart flink op brandstofkosten, je vaart trillingsvrij en geruisloos, dus comfortabel. Dat is het belangrijkste. Maar ook de simpele bediening speelt een rol en veel sloepvaarders realiseren zich dat er nauwelijks emissieoverlast is. “ Het hybride aandrijvingsysteem is ontwikkeld voor kleinere schepen en kan gecombineerd worden met elk merk verbrandingsmotor. Met sloepen lifestyle tenders launchboats watersport godevaert watersport kort nieuws primeurs watersport tijd verlengen. Henk Jan nodigt je uit in Vinkeveen om het zelf te ervaren. Hij heeft een speciaal demonstratiemodel, voorzien van diesel- en elektromotor. vier accu’s van 100Ah kan je gemiddeld zo’n vier uur varen, afhankelijk van de vaarsnelheid en de grote van de accubank kan met de vaarCoastKey draadloze dodemansknop voor noodgevallen in je sloep Veel sloepeigenaren varen vaak alleen. Op veel foto’s zie je één man of vrouw aan boord. Val je om wat voor reden overboord dan vaart de sloep weg en dan moet je maar hopen dat jezelf een manier kunt vinden om aan de wal te komen. Meestal dragen de opvarenden geen zwemvest, dus er ontstaat al snel een levensbedreigende situatie. Daarnaast bestaat er een grote kans dat de sloep ongecontroleerd veel schade veroorzaakt. Als er een manier is om de motor te stoppen dan wordt de situatie controleerbaar. Bij snelvarende sportboten (>20 km) is volgens het BPR een dodemansknop verplicht. Dit is 50 | God e v a e r t 5/6 | December 201 2 meestal een schakelaar die via een koord aan de pols verbonden wordt. Val je overboord dan wordt de motor gestopt. Ondanks deze verplichting is deze noodstop weinig in gebruik omdat het als lastig om te dragen wordt ervaren. In de sloepenmarkt gelden echter andere maatstaven. Er is vaak maar één persoon aan boord van de sloep en bovendien ontbreekt vaak de verplichting van een mechanische dodemansknop. Sinds april importeert Cornelis Jongkind (www. cornelisjongkind.nl) de draadloze dodemansknop van het Noorse bedrijf CoastKey. Het systeem bestaat uit een zogenaamde lock unit, een CoastKey draadloze MOB unit en een kabelset. De CoastKey wordt draadloos verbonden met Scheepsbouw Achterbos Theo Kok Vinkeveen www.scheepsbouwachterbos.nl 0297-261877 de lock unit. Val je overboord dan wordt de motor direct gestopt. Daarnaast wordt door de installatie van CoastKey een startonderbreking geïnstalleerd en is het eventueel mogelijk om draadloos een contact te schakelen. Bijvoorbeeld een ankerlier. De prijs van de CoastKeyset bedraagt € 598,-- incl. BTW. www. dewatersportwinkel.nl Pagina 49

Pagina 51

Voor gidsen, online gidsen en club bladen zie het Online Touch beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw uitgaves.

Godevaert december 2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication