Toen sprak de directeur de historische woorden: “Laat mij eens met hem praten.” Jaap: “Deze man, echt een heer van stand, liet me ervaren dat er ook een interessante verzekeringswereld is. Hij nam me mee naar de Rotterdamse Assurantie Beurs, waar ik me vergaapte aan de hectiek en de spanning van sluitnota’s, de condities en de risico’s. Ik begon onderaan de ladder bij hem, tikte polissen uit en studeerde hard om mijn diploma’s te halen. In ‘68 ben ik beëdigd tot makelaar in assurantiën en wilde ik graag met Gea trouwen. Zij ook met mij. We betrokken het huis naast mijn vaders kantoor en zijn kleine verzekeringenportefeuille werd mijn opstap.” BOOMING BUS INESS Als makelaar in assurantiën ben je risicoanalist. In eerste instantie bracht Jaap alleen voor het bedrijfsleven de risico’s in kaart. Het MKB heeft verzekeringen nodig om bedrijfsmatig de continuïteit te garanderen. “Ik bezocht bijvoorbeeld een stropdassenfabrikant en bekeek met hem wat er verzekerd kon worden. De inventaris, de goederenvoorraad, de continuïteit in vorm van bedrijfsschade, aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid voor het personeel. Vervolgens ontwikkelde ik een voorstel voor het behoud van de continuïteit in zijn onderneming.” In de jaren zestig kwam de watersport op. Was booming business. En als er goed verkocht wordt, kan er ook goed verzekerd worden. “Via een werf in Heerenveen ben ik ook boten gaan verzekeren. De verzekering werd in de verkoop meegenomen. Wekelijks kwamen er meer bootjes in mijn boeken bij. Ik leerde steeds meer handelaren in boten en werven 10 | God e v a e r t 5/6 | December 201 2 kennen. Bij een van hen schafte ik mijn speedboot aan. Gea achter het stuur en ik oefende op het Sneekermeer het slalommen, eerst met ski’s, later ook zonder. Ik heb het de kinderen ook geleerd. Tegenwoordig kunnen we trouwens redelijk mondiaal een bootverzekering onderbrengen. Laatst nog voor een expeditie wedstrijdzeilers die naar Nieuw-Zeeland ging. We hebben hiervoor de credits opgebouwd bij grote verzekeraars.” LIJNENSPEL Alle facetten van de watersport hebben zijn interesse; Jaap leerde zichzelf en zijn kinderen surfen en zeilen en ontwikkelde tegelijkertijd zijn smaak qua ‘zeilbootjes’. Klassieke lijnen en ronde vormen vond en vindt hij mooi. Achter zijn huis in Terhorne lag een tijd een Kapiteinssloep. “Naarmate mijn leeftijd vorderde, werd comfort belangrijker. De Kapiteinssloep was stijlvol en qua lijnenspel verschrikkelijk mooi, maar de maximale lengte daarvan is 8.20 meter. Ik wilde een sloep van tien meter. Dus legde ik de foto’s van die sloep onder het kopieerapparaat en drukte op de knop vergroten. Ik sloeg aan ‘t puzzelen, want ik wilde een open sloep van tien meter, met een kajuit waar ik overheen kan kijken en een bredere kuip.” Zoon Jacco verdiepte zich in de techniek voor de sloep. SOF TWARE Jacco: “Voor zo’n relatief kleine sloep zit er een gigantische partij dynamo’s op de motor, een idem accubak en een naar verhouding veel te zware omvormer. Zo kun je ‘s morgens koffie zetten op een nor Pagina 9

Pagina 11

Heeft u een pdf, modern media of eonderzoeksrapporten? Gebruik Online Touch: magazine online bladerbaar uitgeven.

Godevaert december 2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication