Hollands vakmanschap en geavanceerde techniek? Jachtwerf De Jong Joure creëert de naadloze verbinding UNIEKE SAMENWERKING Aaldert de Jonge, hellingbaes: “Verguld waren we met de vraag van Jaap Kuiper of wij zijn idee wilden uitwerken. Hij wilde een kajuitsloep die geen concessies deed aan het open sloepvaren.” Gevolg? Een unieke samenwerking tussen Kuiper, jachttekenaar Jan Visser uit Sneek, cascobouwer Leo van Greven van Jachtwerf de Lier en Jachtwerf De Jong in Joure. Die nam de regie in handen, verzorgde zowel de afbouw, het specialistische jachtverven als het motorische en technische aspect van deze kajuitsloep. VERBLUFFEND RESULTAAT Het resultaat is verbluffend. Een bijzonder fraai gelijnde, rondspant overnaadse sloep, waar het mogelijk is om zittend achter de stuurstand over de kajuit heen te kijken. Nergens –behalve natuurlijk de waterlijn– loopt deze sloep recht, zeer bijzonder voor een stalen romp. GAIATRES heeft een fraaie zeeg in de waaiersteven, een vloeiend geaccentueerd teakhouten dek en een subtiel gebolde spiegel. Al het beslag, inclusief de kokers van de kabelaring, is roestvast staal in titanium gecoat. Bovendien is deze ‘Kuipersloep’ voorzien van de modernste technieken en is de aansturing van de sloep geïntegreerd in een hypermodern bedieningspaneel. En in de cabin? Een tweepersoonsbed, een ruim toilet en een comfortabele keukenunit met marmeren keukenblad en een oven. Deze sloep is maatwerk tot in detail en alhoewel het ontwerp eigendom is van Kuiper, mag Jachtwerf De Jong het concept ook voor andere klanten uitvoeren. GEUR VAN VERS GESCHAAFD HOUT Stijlvolle houten vletten. Dat is waar Jachtwerf De Jong bovendien synoniem voor staat. Sinds 1957 bouwen zij vletten in diverse soorten en maatvoeringen: de zeilvlet van 2.60 meter of de grootste uit de De Jong serie: de 8.40 vlet. Ook houten wedstrijdschepen als de Pampus, 12 voetsjol en 16m2 liepen bij De Jong in Joure van stapel. De Jonge: “We bouwen onze vletten het liefst met teakhout. Teak is immers onovertroffen in duurzaamheid en het gaat meer dan een levenlang mee. Voor restauratiewerkzaamheden Foto’s: Martin Rijpstra fotografie | Leeuwarden van klassieke schepen gebruiken we vaak mahonie en eiken. Daarbij zoeken we naar het juiste stuk hout dat goed past bij de huidige tekening van het nog onaangetaste hout.” Heeft het dezelfde kleurnuances? Dezelfde dikte en hardheid? Pas als deze vragen positief zijn beantwoord begint Jachtwerf De Jong de restauratie. MET KWAST EN ROLLER Het hout wordt vakkundig behandeld en met hoogwaardige materialen afgewerkt. De Jong werkt uitsluitend met de modernste epoxylijmen laksystemen, zodat het onderhoud gering is. Niet alleen houten schepen, maar ook motorschepen tot zestien meter en tot een gewicht van dertig ton herbergt De Jong moeiteloos in de loods. “Ons sfeervolle bedrijfsgebouw lijkt aan de buitenkant op een klassieke werf,” aldus Aaldert De Jonge “maar vergis je niet. Binnen leveren we eersteklas schilderwerk, met liefde voor kwaliteit. Gewoon met de kwast en roller!” Fotogalerij op de site van de Jong: http://www.jachtwerfdejong.nl/fto/fotoshow. php?map=64&tid=Kajuitsloep geschiedenis van de werf: http://www.jachtwerfdejong.nl/geschiedenis/ SPE CI FIC AT IES GAIA-TRES Lengte over alles: 9.95 Breedte over alles: 3.50 Diepgang: 0,85 Doorvaarthoogte: 1.55 Motor: Volvo Penta 55 pk Jachtwerf de Jong Joure Slachtedyk 7B 8501 ZA Joure Telefoon 0513-412 664 info@jachtwerfdejong.nl www.jachtwerfdejong.nl Pagina 10

Pagina 12

Interactieve digitale rapport, deze pdf of vakblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het van pdf naar online converteren van eonderwijscatalogussen.

Godevaert december 2012 Lees publicatie 3Home


You need flash player to view this online publication