Een curieuze uitspraak voor iemand die er z’n vak van maakt boten te bouwen die ook hard kunnen varen. Maar in het woordje ‘ook’ zit h’m net de crux. Aan het roer van de Beaver Picnic Paul Wismeijer (34). Behendig leidt hij de boot over de golven en zo glijdt de Markermeer met zo’n vijftig kilometer per uur onder ons door om vanuit Muiden in Volendam even een visje te verschalken. Tekst en fotografie: Anton Schiere Sloepvaren krijgt een nieuwe dimensie vertelt Paul. Mensen kennen inmiddels wel hun ‘rondje om de kerk’ om een spoorterm te gebruiken. Ze willen grenzen verleggen, een boot is daar toch al uitermate geschikt voor. Al heb je dan wel een boot nodig waar je snel een afstand mee kunt overbruggen. Neem nou de eigenaar van dit schip, die er regelmatig mee op en neer pendelt tussen z’n bedrijfsmatige activiteiten in Amsterdam en die in Fryslân, zoals het hek van de boot verraadt. Geef h’m ongelijk, wat is nou meer ontspannend dan na een drukke kantoorweek, in plaats van in de file, lekker met je boot vanuit Amsterdam naar je tweede huis te gaan? ruimte voor familie of vrienden. Waar je op kunt slapen, met ’t gemak van een kombuis, al zal die hoogstens voor het ontbijt gebruikt worden. Een schip met in de kuip de knusheid van een sloep en dito eenvoud in man0euvreren. Jachtwerf De Rietschans in Lelystad speelt bij de bouw van de Beavers helemaal in op de specifieke wensen van de klant. De romp voor de Beaver Launches, de 23 ft Sport en deze 29 ft Picnic, bouwt Wismeijer voor De Rietschans op zijn werf in Turkije. Daar wordt met veel vakmanschap het mahonieen teak werk, dat het schip z’n voorname rijke uitstraling geeft, gemaakt. Bij De Rietschans vindt de afbouw plaats, helemaal ‘op maat’, zodat iedere Beaver een uniek schip wordt. Ook qua motorisering, één of twee motoren, of zoals in deze boot één diesel en één elektromotor. Wismeijer met meer dan vierhonderd door hem gebouwde sloepen op het water heeft de Nederlandse markt zien veranderen. De boot liefst onder handbereik dicht bij huis is er inmiddels voor meer dan alleen een eindje varen. Veertig, vijftigers zoeken andere uitdagingen. Ze hebben alle wereldreizen al gedaan. Ze komen uit op een boot waar je verder weg mee kunt met voldoende Voor De Rietschans bouwer van de Beaver’s is dit de eerste boot met een hybride aandrijving. Nicole Majoor, echtgenote van werfeigenaar Robert Jan Diepenbroek, vertelt ons dat zij er eerst heel sceptisch tegenover stonden. Misschien was het omdat deze cliënt hen vertelde, dat hij in Amsterdam al twee tien meter sloepen met enkel elektrische aandrijving heeft rondvaren, dat ze overstag 18 | God e v a e r t 5/6 | December 201 2 Pagina 17
Pagina 19Scoor meer met een online shop in uw edities. Velen gingen u voor en publiceerden weekbladen online.
Godevaert december 2012 Lees publicatie 3Home