gingen. Er is veel voor elektrisch aandrijven te zeggen, want wat haalt het uit met een grote diesel stationair draaiend te varen? Het is slecht voor de motor en slecht voor het milieu. De verbranding is dan niet optimaal en het verbruik relatief hoog. Bij snelheden tot zo’n tien km/u is overschakelen op de elektrische aandrijving bovendien comfortabeler, want elektrisch varend is deze Beaver Hybrid helemaal stil. Je hoort of voelt niets. En extra veilig omdat een elektromotor direct van z’n vooruit met vol vermogen kan terugslaan. Voor varen in Amsterdam, met haar vele elkaar kruisende grachten, een echte plus. Het volkomen stil varen is te danken aan de kennis en kunde van het team, dat bij De Rietschans verantwoordelijk was voor het inbouwen van zowel de diesel als de elektromotor. Het steekt met elektrisch varen immers heel nauw als je een boot echt helemaal stil wilt krijgen. Met een kilometertje of tien vaart de boot elektrisch langs het Muiderslot. Aan boord naast Wismeijer, Nicole en een drietal vriendinnen, van wie er twee net over waren uit Portugal en die moesten wel even wennen, het is veertien graden. En zo voeren wij, na eerst koffie gedronken te hebben, op één December 201 2 | God e v a e r t 5/6 | 19 Pagina 18
Pagina 20Voor magazines, online uitgaven en jaarverslagen zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een webshop in uw mailings.
Godevaert december 2012 Lees publicatie 3Home